Kerstgedachte 2011 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Chantal Antheunisse - WaarBenJij.nu Kerstgedachte 2011 - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Chantal Antheunisse - WaarBenJij.nu

Kerstgedachte 2011

Door: chantalantheunisse

Blijf op de hoogte en volg Chantal

22 December 2011 | Tanzania, Dar es Salaam

Lieve vrienden en familie!

Allereerst alvast een fijne kerst toegewenst!!

Na bijna 3 weken in Tanzania te hebben doorgebracht zijn we ondertussen aardig op de hoogte van de nieuwe cultuur! We dompelen ons onder in de Afrikaanse cultuur en zijn allebei erg blij hoe het leven hier verloopt. Het werken in het weeshuis is erg leuk, maar ook wel heel zwaar. De kinderen hebben gelukkig zeker 1 keer per dag een maaltijd, al is dit met zeer weinige variatie. En alle 14 kinderen hebben 2 bedden om op te slapen, wat natuurlijk niet veel is, maar gelukkig slapen ze niet op de grond. De kinderen hebben het in het weeshuis dus redelijk goed, maar aan veel belangrijke dingen is toch nog een flink tekort. Nou kunnen we moeilijk alle 14 kindertjes adopteren en meenemen naar Nederland (al zouden we dat stiekem natuurlijk wel heel graag doen), maar we kunnen zeker proberen een zo goed mogelijke situatie voor nu te creëren en iets voor de toekomst mee te geven. We doen dat natuurlijk al met het werk dat we nu doen, wat inhoud dat we ze engels proberen te leren, proberen opvoeding, structuur en hygiëne mee te geven, een website te maken om het weeshuis wat meer bekendheid te geven en ze natuurlijk heel veel liefde te geven.
Maar er zijn ook een aantal dingen die we op zouden willen zetten om de situatie beter te maken voor nu en de toekomst, waar we jammer genoeg de financiële middelen zelf niet voor hebben.

Zo zouden we graag een paar kippen en een geit kopen. Het heeft 2 redenen. De kinderen leren allereerst hoe om te gaan met dieren en ze leren dat ze voor iemand anders moeten zorgen. Daarnaast zou een kip natuurlijk voor eieren kunnen zorgen. Het eten hier is erg eentonig en we hebben al een groentetuin aangeplant maar eieren zou ook een welkome afwisseling zijn. Er zou ook, op de lange termijn een kip geslacht kunnen worden wat voor vlees zou zorgen.

Het eten hier word op een open vuur gemaakt, het probleem hiermee is dat als het regent er geen eten gemaakt kan worden. En geloof ons, het regent hier ontzettend vaak, zeker in het regenseizoen. We zouden graag een gasstelletje willen geven zodat er op elk moment van de dag en elk jaargetijde gekookt kan worden. Een ander iets, wat we heel graag willen proberen te realiseren is een zonnepaneel. In de buurt waar het weeshuis zit hebben ze geen elektriciteit en dat komt er binnenkort ook niet. Nu wordt het 's nachts erg donker en dus ook gevaarlijker voor de kinderen. Het word hier om 6 uur 's avonds al donker. Erg vroeg. Een zonnepaneel zou dus waanzinnig gaaf zijn!

Begin januari start hier weer de school. Het weeshuis waar wij werken heeft namelijk ook een school. Deze is een maand dicht geweest i.v.m. de zomer vakantie. De kinderen krijgen hier les in Engels en alle kinderen in het weeshuis spreken erg goed engels voor hun jonge leeftijd. Rekenen en lezen gaat hun wat moeilijker af en dat zijn ze nog hard aan het leren. Hier is echter wel schoolmateriaal voor nodig. Erg simpel maar wel nodig.

Ook willen we de kinderen een keer mee nemen zodat ze ook iets buiten het weeshuis zien. De meeste kinderen hebben nog nooit iets anders gezien en in Dar-Es-Salaam hebben ze een dierentuin. Dit lijkt ons waanzinnig vet en we willen zelf ook ons geld daar in steken maar we hebben lang niet zo veel geld om alles te verwezenlijken. Speelgoed en een goede voedselvoorraad willen we graag achterlaten voor als we weggaan. Speelgoed hebben ze hier niet erg veel maar we brachten vorige week een nieuw kaartspel mee en daar zijn ze dolgelukkig mee!

Zoals jullie ondertussen al doorhebben hebben we al een aardig lijstje gemaakt met dingen die we graag zouden geven. Helaas hebben we zelf lang niet al het geld om deze dingen te kopen en daarom hopen we
op een financiële bijdrage van jullie! We verzekeren jullie dat het geld ontzettend goed gebruikt zal worden en wij zullen er alles aan doen om zoveel mogelijk te kunnen realiseren.

We zijn dolblij met elke euro die we binnenkrijgen!

Alvast ontzettend bedankt namens onze dierbare kindjes.
Maxime Kolijn en Chantal Antheunisse

Rekeningnummer: 1459.48.315 t.a.v. Chantal Antheunisse
Met beschrijving: Tanzania Weeshuis

• 22 December 2011 - 16:57

Marianne:

Mooie kerstgedachte, dames!
    Daar zijn helemaal geen sneeuw, kerstballen en kerstbomen voor nodig.
    Alvast fijne kerstdagen gewenst,
    xxx

• 25 December 2011 - 12:07

Rob En Jolanda:

Hoi Chantal.

Allereerst vanuit een iets minder exotisch oord als Terneuzen hele fijne kerstdagen gewenst. Echt geweldig om je verslagen te lezen, het geeft een realistisch beeld van wat jij en je vriendin aan het doen zijn. We hebben een bescheiden bijdrage overgemaakt, het zal ongetwijfeld goed besteed worden. Koop er maar een leuke geit of een paar deftige kippen voor. We gaan het vast wel ergens in je verslagen lezen. Geniet ervan en veel succes.
    Respect.